Veelgestelde vragen

Heeft u een niet medische vraag over de Spoedpost? Hieronder geven we antwoord op veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact op via ons contactformulier.

Buiten kantoortijden kunt u bellen met de Spoedpost als u op bezoek bent in of rond de plaatsen die bij de Spoedpost Deventer horen: Bathmen, Broekland, Colmschate, Deventer, Diepenveen, Epse Gorssel, Haarle, Heeten, Holten, Laren, Luttenberg Mariënheem, Markelo, Nieuw Heeten, Olst, Raalte, Schalkhaar, Terwolde, Twello, Wesepe en Wilp.

Binnen kantoortijden kunt u bellen met een huisarts in de plaats waar u op bezoek bent. Kijk hier voor huisartsenpraktijken in de regio Deventer. 

Bathmen, Broekland, Colmschate, Deventer, Diepenveen, Epse Gorssel, Haarle, Heeten, Holten, Laren, Luttenberg Mariënheem, Markelo, Nieuw Heeten, Olst, Raalte, Schalkhaar, Terwolde, Twello, Wesepe en Wilp.

Wilt u weten welke huisartsen zijn aangesloten bij de Spoedpost Huisartsenzorg of bent u op zoek naar een huisarts in de regio? Kijk dan hier.

Het liefst hebben wij dat u belt met de huisartsenpost/spoedpost waar uw huisarts is aangesloten. U mag ook bellen met de Spoedpost Huisartsenzorg Deventer als u woont u in het grensgebied tussen de Spoedpost Huisartsenzorg Deventer en de huisartsenposten Zutphen, Apeldoorn of Almelo. 

Uw eigen huisarts wordt automatisch geïnformeerd over het bezoek, ook al is hij/zij aangesloten bij de andere post. Voor een bezoek aan huis door een huisarts zijn wel strikte grenzen afgesproken, zodat de auto’s efficiënt ingezet worden.

Een voorbeeld: u woont in Eefde en hebt een huisarts, die aangesloten is bij de Spoedpost Huisartsenzorg Deventer. U besluit het nummer van de Spoedpost Huisartsenzorg Deventer te bellen. Moet er een huisarts bij u komen, dan komt er een huisarts van de huisartsenpost in Zutphen.

  • Huisartsen: Er werken meerdere huisartsen op de Spoedpost. Ook uw eigen huisarts doet er dienst. U kunt echter niet vragen door uw eigen huisarts geholpen te worden
  • Physician Assistants (PA): Een PA is opgeleid om net als een huisarts klachten te behandelen op de Spoedpost. De PA heeft dezelfde verantwoordelijkheden en bevoegdheden als een huisarts.
  • Triagisten: Een triagist neemt de telefoon op. De triagist luistert naar de hulpvraag en stelt als het nodig is meer vragen.
  • Medisch studenten: Op de Spoedpost werken medisch studenten als triagist.
  • Chauffeurs: Deze zijn speciaal opgeleid om de huisarts bij visites te ondersteunen en te vervoeren.

Op Spoedpost Huisartsenzorg Deventer worden mensen opgeleid. Daarom kan het zijn dat u geholpen wordt door een medewerker in opleiding.

Ja, de volgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de spoedpost.

De huisartsen en triagisten van de Spoedpost Huisartsenzorg u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Wij horen dit graag van u, zodat wij samen naar een oplossing kunnen zoeken. Bovendien leren wij van uw melding en kunnen wij de kwaliteit van onze zorgverlening in de toekomst verbeteren.

Lees hier hoe u een melding of klacht kunt indienen.

Als u een zorgverzekeraar heeft, worden de kosten voor uw contact met de Spoedpost Huisartsenzorg vergoed. De tarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (www.nza.nl).

Per 1 februari 2024 gelden de volgende tarieven voor de Spoedpost Huisartsen Deventer:

Telefonisch/Triage consult: € 35,00

Consult: € 184,60

Visite: € 276,91

Als u niet verzekerd bent of in het buitenland bent verzekerd, ontvangt u een rekening van de Spoedpost Huisartsenzorg. Ook voor een telefonisch advies dat is gegeven door de triagist ontvangt u een rekening.  De dienstdoende huisarts heeft het advies van de triagist altijd medisch inhoudelijk beoordeeld en goedgekeurd.

Is deze uitleg voor u niet voldoende, dan kunt u dat melden via het contactformulier.

De computers van de Spoedpost Huisartsenzorg zijn gekoppeld aan een groot deel van de computers van de aangesloten huisartsen. In veel gevallen heeft de Spoedpost Huisartsenzorg dus de beschikking over uw medische gegevens.

Deze worden alleen opgeroepen op het moment dat u contact opneemt met de Spoedpost Huisartsenzorg. Hebt u hier bezwaar tegen, dan kunt u dit melden aan uw eigen huisarts. Deze kan uw medische gegevens afschermen. Uiteraard houden wij een privacyreglement in acht.

Alleen in uitzonderlijke gevallen kunt u de Spoedpost Huisartsenzorg bellen als uw medicatie op is. Dus alleen als u echt niet zonder medicatie kunt tot de volgende werkdag.

Mocht u toch medicijnen nodig hebben in de avond of in het weekend, dan kunt u de Spoedpost Huisartsenzorg bellen om een recept aan te vragen. Dit recept kunt u ophalen bij de dienstapotheek in de centrale hal van het Deventer Ziekenhuis. Houd in dit geval rekening met extra kosten.

Kijk eventueel op Apotheek.nl

Alle gesprekken van mensen die bellen met de Spoedpost Huisartsenzorg worden automatisch opgenomen en gedurende een aantal jaren bewaard. Voor het bewaren en afluisteren zijn in het privacyreglement strikte regels opgenomen

Hebt u geen eigen vervoer, dan is dat voor ons geen reden om de visite-arts te sturen. U dient zelf voor vervoer te zorgen.

Alleen wanneer vervoer om medische redenen niet mogelijk is, komt de visite-arts aan huis. Uiteraard wordt er een goede afweging gemaakt en wordt rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden.

De Spoedpost Huisartsenzorg Deventer e.o. is onderdeel van de Huisartsen Coöperatie Deventer e.o. (HCDO). Ook de huisartsen in de regio zijn hierbij aangesloten. Door samen te werken in één organisatie is de huisartsenzorg goed geregeld.

De diensten in de avond, nacht en weekenden op de Spoedpost zijn daar een goed voorbeeld van. Maar ook de zorg voor chronische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld diabetes en COPD, proberen we samen te verbeteren.

Door met elkaar samen te werken is de continuïteit van huisartsenzorg gegarandeerd, zodat u als patiënt altijd met uw klachten en problemen terecht kunt bij een huisarts dichtbij u in de buurt.

Voor meer informatie klik hier